Vägen till självmord.

Självmord begås av dem som inte orkar,vill eller kan fortsätta med sitt liv. En person som begår självmord är oftast djupt deprimerade och känner ingen livsglädje.
Jag tror att det är ganska individuellt varför vissa ungdomar tar självmord.

-Depression är en stor anledning-

Jag undrar vad som har lett dem till en depression - är det dagens ideal som påverkar folk hur man ska se ut, jag tror det påverkar men inte är hela anledningen, men det är definitivt något som leder, framförallt unga till en depression.

Anledningar.

Att dem känner sig fula, odugliga, kanske är mobbade eller känner sig misslyckade. Det kan handla allt från betygen, kraven som föräldrarna har på sitt barn och tror att barnet är "lyckat" i skolan till att den drabbade är överviktig och missnöjd med sin vikt. Sett något traumatiskt, upplevt något ( våldtäkt, förlust m.m).

-Detta är bara några få saker av många som kan påverka en människa och få dem deprimerade.


Jag tror att den som har blivit deprimerad oftast bygger på "onda cirkeln".
Allt från att anklaga sig själv för saker som har hänt i livet ( föräldrarnas skilsmässa, relationerna till människor i omgivningen m.m), skada sin kropp, och tycka att alla går emot en.
Vid det här laget har dem fundera på att begå självmord, dem tänker ochså på konsekvenserna tex vilka den drabbade lämnar bakom sig.

Det är många som vill ha hjälp, det är många som inte får hjälp, det är många som inte har någon att vända sig till och det är många som inte vill ha hjälp pga olika anledningar
-Den drabbade kanske skäms, vet inte hur han/hon ska få fram "budskapet" att han/hon är deprimerad och då kan det sluta dåligt.

Dem som inte kan få fram att dem är deprimerade gör det oftast på fel sätt, några exempel är att de super sig fulla, tar tabletter tills dem behöver läkarvård, skär sig, missköter sig i skolan m.m.

Bara, för att den drabbade velat få fram "Jag mår inte bra"

-Sista steget, självmord.

Personen har tappat sin livsglädje och ser självmord som enda utvägen,bort från allt det "onda" som i vanliga fall är det "goda" i en människas liv som inte är deprimerad.

Personen som begår självmord Lämnar sina föräldrar,syskon och framförallt sitt liv bakom sig.


Kommentarer
Postat av: Emilia

Skriver du med dina egna ord? Bra skrivet!

2010-06-21 @ 21:59:54
Postat av: line

shit vilken intressant blogg :) blogga oftare (y)

2010-06-22 @ 09:53:40
URL: http://liinedalen.blogg.se/
Postat av: nini

välskrivet! känner igen mig på en massa ställen

2010-06-22 @ 14:29:33
URL: http://prinsessaavdetonda.blogg.se/
Postat av: maja,

Gud vilken sjuk blogg!

Men ändå väldigt intressant må jag säga!

2010-06-22 @ 17:34:27
URL: http://mellamomaja.blogg.se/
Postat av: Andre

Om man ska gå efter biblen hamnar man i helvetet & enligt koranen nåt liknande.



Själv är jag buddhist då jag anser alla annan religion bara vara styrd av makt & ofunktionell för människan.



Då buddhismen bara går ut på göra gott , men inte är lika stor för den ljuger inte ihop nåt om nåt paradis :D



Vissa var väl inte skapta för leva , anser om man ej vill leva ska man få dö

Men om man räknar statistiken på folk som försökt självmord & nästan dött har 80% ångrat sig.



Människor som mår dåligt , ska tas hand om inte som vi gör i daxläget dock,

Tvivlar på vita rum & spännen & massa piller förstärker psyket.



Men idag är det yttre allt , kolla på musiken till exp alla som är riktigt stora nu är oftast snygga eller på nåt sätt UNIKA Lady gaga rihanna & resten av skiten radion spyr ut etc



Klart människor mår dåligt när alla förväntar sig perfektion av alla alltid.



Panikågest , Förväntans ångest , prestation ångest etc



Har själv haft det tills jag insåg skiter igentligen i vad folk tycker så länge jag själv mår bra, i den jag är kan resterande personer käka falukorv & kolla på zlatan! :D

2010-06-22 @ 19:36:30
Postat av: maddie

I svåra situationer som känns omöjliga att lösa så kan tyvärr självmord kännas som den enda lösningen. Tragiskt men sant.

2010-06-25 @ 11:04:27
URL: http://princessmaddie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0